Groen Tessenderlo gaat keihard voor duurzame mobiliteit in Tessenderlo
27 Maart 2017
Wij zijn tegen Parijs-Roubaix … in Tessenderlo Groen Tessenderlo juicht toe dat de fietspaden langs de Schoterweg grondig worden vernieuwd. Wél is dit natuurlijk rijkelijk laat, maar beter laat dan nooit … Ondertussen ligt het fietspad erbij in een schandalige staat. In het verleden zijn er wel stukken hersteld, maar dit is recent niet meer gebeurd. Groen Tessenderlo rekent er op dat de vernieuwing van het fietspad op de Schoterweg zéér snel gerealiseerd wordt. Het is immers onverantwoordelijk dat de gemeente dit fietspad zo heeft laten verloederen. Wij kunnen perfect begrijpen dat ouders hun kinderen niet via dit fietspad naar school willen laten fietsen, want dit fietspad is er erger aan toe dan de kasseistroken van Parijs-Roubaix!ZEER DRINGEND ACTIE GEEIST!
- Een aantal goede, brede, veilige en vrijliggende fietswegen die belangrijke bestemmingen in Tessenderlo met elkaar verbinden.
- Fietspaden vanuit de deelgemeenten naar het centrum.
- Een korte, rechtstreekse, duidelijke en veilige fietsweg vanuit Engsbergen naar het centrum
Tenzij je ver omrijdt, heb je weinig fietspaden vanuit Engsbergen naar het centrum. Wel zijn er verschillende kleinere wegen, die naar het centrum leiden. Hiermee zou een fietsroute samengesteld moeten worden die als fietsweg kan dienen en waar autoverkeer zoveel mogelijk zou moeten vermeden worden. - Een totale ‘make-over’ van de fietspaden langs de Hulsterweg en de Geelsebaan naar het centrum
- Een fietsweg vanuit het centrum naar natuurgebied Gerhagen
Een fietsweg waardoor je ontspannen met je kinderen naar de speeltuin of de VVV-toren kan fietsen of onze senioren rustig naar de vijver kunnen fietsen in het natuurgebied.
- Een korte, rechtstreekse, duidelijke en veilige fietsweg vanuit Engsbergen naar het centrum
- Een fietssnelweg langs de spoorweg van (zelfs vertrekkend vanuit Ham) het stationnetje aan de Hulsterweg naar Diest Station.
De huidige weg die door fietsers wordt genomen langs de Tessenderloseweg en de Nieuwedijkstraat is onveilig, want een smal fietspad voor twee richtingen langs een snelle autoweg. Bovendien is het sterk verhoogd, wat angst opwekt om er van af te fietsen.
De fietssnelweg brengt de fietser langs het natuurschoon via de spoorweg op een autovrije route naar het station. Hier is dringend overleg nodig met de stad Diest.
Trouwens: Stad Leuven (met burgemeester Tobback) ijvert voor een fietssnelweg Diest-Leuven langs de spoorweg!
- Fietspaden vanuit de deelgemeenten naar het centrum.
- (verdere) Uitbouw van een netwerk van trage wegen, waar de zachte weggebruiker gebruik van kan maken.
- Voldoende overdekte en veilige fietsparkings, overal verspreid over de gemeente, maar zeker in het centrum. Aan het gemeentehuis dient de fietsenstalling overdekt én uitgebreid te worden + in het centrum dienen bijkomende overdekte fietsenparkings voorzien te worden, zodat mensen zin hebben om met de fiets naar het centrum te komen en hun fiets veilig kunnen stallen.
- Fietsers hebben standaard voorrang op gemotoriseerd verkeer op de weg. Ook kunnen zij op elke weg in de twee richtingen fietsen. Er worden enkel fietspaden bijgebouwd en het is uitgesloten dat fietspaden verdwijnen.
- Het fietspad in de Neerstraat ter hoogte van het Kraanhof zou verdwijnen voor een vlotte doorgang van de wagens te verzekeren??? Dit kan natuurlijk niet!!! Andere oplossingen graag!
- In bijvoorbeeld de Diesterstraat en de Neerstraat mogen de fietsers vanaf de markt niet inrijden.
- Eenrichtingsverkeer voor auto’s in de Stationsstraat vanaf het college tot aan de Heilig-Hartlaan, zodat fietsers en voetgangers zich op een veilige manier kunnen bewegen. Nu staan er (net als langs de Neerstraat) van die draken van paaltjes … om duidelijk te maken dat de auto’s niet op het voetpad mogen rijden???
- Een gemeentelijk fietsmeldpunt, waar inwoners steeds terecht kunnen met vragen, opmerkingen, verbetervoorstellen. Als mensen weten dat ze au serieux genomen worden en dat er naar hen geluisterd wordt, dan kunnen hier veel goede suggesties samenkomen, die het fietsen in Tessenderlo kan verbeteren en aantrekkelijker maken.
- Uitvoering van het Vlaams Fietscharter.
In dit charter worden uitgangspunten en engagementen voor een sterk fietsbeleid vastgelegd. Het benadrukt het grote potentieel en de vele voordelen van fietsen voor functionele en recreatieve doeleinden. Gemeenten die het document ondertekenen, verbinden zich ertoe maatregelen te nemen en acties op te zetten voor minstens drie van de uitgangspunten en engagementen. - De voorbeeldfunctie van het bestuur.
Renaat Landuyt (burgemeester Brugge) zegt (in De Standaard van 25/3): “als de mensen mijn fiets tegen de muur van het stadhuis zien staan, weten ze dat ik binnen ben.” Duidelijker kan niet!